Projecten aan boord van de ms. Rigel
Werfbeurt verslag 3 (13-04-2024)
Werfbeurt verslag 2
Werfbeurt verslag 1 (29-03-24)
Nieuwe stag tussen voor- en achtermast
In 2017 heeft de Rigel nieuwe masten ontvangen. Dit was een zeer uitgebreid en ingrijpend project welke naar volle tevredenheid is volbracht. Alleen was er nog een deel wat nog niet was vervangen maar wel aan vervanging toe was. Dit was de stag tussen de voor- en achtermast. Wij zijn blij te melden dat de firma Euro Rope Netherlands B.V. ons hiermee heeft geholpen. Wij hebben de oude stag aan ze geven en gevraagd deze na te maken. De isolatoren zijn hergebruikt want deze waren na al die tijd nog steeds in goede staat. Na het terugplaatsen heeft de Rigel weer wat van haar originele glorie terug gekregen. Wij zijn de firma Euro Rope Netherlands B.V. heel dankbaar voor hun bijdrage.
Project wasplaats TD
Het begon wat meer dan een jaar geleden, toen onze Hoofd Technische Dienst ineens een wasbak in zijn handen had. Losgekomen van de houten betimmering waar deze aan vast (hoort) te zitten. Dat was het teken dat er grondig onderhoud nodig was en dat hebben we geweten.
Na de doorgestuurde foto van de ene wasbak die los was gekomen volgde de rest van het ontmantelen van de wasplaats. De overige wasbakken eraf, houten betimmering weg enzovoorts. Toch maar eerst een plan de campagne gemaakt wat er exact moest gebeuren en welke materialen we allemaal nodig zouden hebben.
Wasbakken en mengkranen hadden we reeds gesponsord gekregen van de firma Sphinx. Daar hoefden we ons dus geen zorgen om te maken. Wat dan nog zou je zeggen. Nou daarna werden alle wanden ontzien van de lagen verf wat waarschijnlijk al sinds de bouw erop zat. Luchtbikhamers en wat mankracht ging daar overheen toen bleek dat er meer loos was. De gaten die zich al reeds in het staal gevormd hadden bleken wat meer aandacht nodig te hebben. Ook tegelvloeren van wasplaats en douche eruit rammelen. Daarna werd in de douche ook de betonnen vloer verwijderd en in de wasplaats besloten om alleen langs de wanden stroken beton van 15 cm te verwijderen. Daarna kwam het volgende; het staal wat eruit moest, daar moest ook wat nieuws voor terug komen. De firma Boreco was bereid om een vrachtje staal te sponseren waarmee wij aardig uit de voeten konden. Rot staal werd eruit gesneden en geslepen. Nieuw staal werd op maat gemaakt en er weer terug in gelast. Naast onze eigen lasser Mike Radwanski hebben wij ook hulp gekregen van een vrijwilliger van de Elbe namelijk Erwin van Soest.
Na de diverse slijp- en laswerkzaamheden konden we gelukkig beginnen met verven. Maar dan nog dat ene stuk hout wat terug moest. Ook daar heeft iemand zich voor ingezet om dat te leveren. Dit heb ik als Timmerman zelf op maat gemaakt en opgehangen. Hierna kon het in de verf worden gezet en de wasbakken gemonteerd worden. Het leidingwerk is door Mike Radwanski en mijzelf aangesloten, nieuwe sifons erop en hatsikidee.
Daarna de tegels, ja zelfs daar kregen wij een speciale prijs voor via de firma Bouwcenter Baauw, Vlaardingen. (We hebben meteen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om ook tegels aan te schaffen voor andere natte ruimtes die we in de toekomst willen aan pakken). Hierna kon ik dan ook de tegelvloer terug plaatsen.
De boel afkitten en het project was zo goed als klaar. Wat nu nog rest is de verwarming en nog een goed werkende boiler. Maar daar zijn we op de achtergrond ook druk mee bezig.
Onze dank aan de sponsoren die dit mogelijk hebben gemaakt, en natuurlijk diegene die hun vanuit het korps hebben ingezet.
Met vriendelijke groet: Schipper van Gent Technische Dienst
Geslaagde dokbeurt voor M.S. Rigel
De Rigel heeft van 8 t/m 22 april groot onderhoud ondergaan tijdens een dokperiode bij Damen Shiprepair Van Brink Rotterdam te Pernis.
Het voornaamste doel van de dokperiode is het in stand houden van de Rigel als historisch varend monument. Door het opleidingsschip M.S. Rigel duurzaam, varend, zeewaardig en in goede conditie te houden blijft de veiligheid van de opvarenden gewaarborgd.
Na een lange voorbereidingsperiode was het zover. Op zaterdag 8 april zijn we met de Rigel en Kermit naar Damen Shiprepair Van Brink Rotterdam te Pernis gevaren. Alle kadetten hadden de mogelijkheid om mee te varen naar de werf. De Rigel en Kermit werden langszij de kade afgemeerd in afwachting tot er gedokt kon worden. Na aankomst ontscheepten de kadetten en werd er direct door de overgebleven bemanning begonnen aan het onderhoud zodat elk moment bij de werf nuttig besteed werd. De werf had luchtslangen en luchtgereedschap klaar gelegd voor ons. Op dinsdag 11 april werd de Rigel samen met de Kermit ingedokt.
Tijdens de dokperiode zijn er door Damen Shiprepair Van Brink Rotterdam te Pernis de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Overhalen en waar nodig vervangen van alle inlaat- en buitenboord afsluiters
- Reinigen en schilderen van de romp
- Aanbrengen van nieuwe anodes
- Meten van schroef en roerspeling
- Polijsten van de schroef
- Diverse herstel werkzaamheden
Tevens zijn er door diverse sponsors de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Keuren van de ankerkettingen (Vlierodam)
- Huiddikte meting (MME Group)
- Keuring voor het Certificaat Van Onderzoek (Register Holland)
- Controleren en waar nodig vervangen van pakkingen op de huid doorvoeren (Sea Valves Services)
Naast de werkzaamheden door de werf heeft het Zeekadetkorps zelf ook heel veel werk kunnen verzetten. Gemiddeld waren er 13 vrijwilligers per dag aan het werk. Deze vrijwilligers bestonden uit leden, ouders en oud-leden. Er werden lange werkdagen gemaakt, vaak van 7 uur ’s ochtends tot wel half 10 ‘s avonds.
Op donderdag 20 april werden de Rigel en Kermit ontdokt. Na het ontdokken werden de Rigel en Kermit weer langszij de kade gelegd en zijn de laatste afrondende werkzaamheden gedaan. Op zaterdag 22 april zijn we terug gevaren naar Maassluis waar we door vele enthousiaste kadetten en ouders zijn onthaalt. Ook van de bemanningen van andere schepen in de buitenhaven van Maassluis (onder andere van de Elbe en de Steenbank) kregen we complimenten en vele duimen omhoog.
Wij willen alle vrijwilligers, onze eigen leden, ouders en oud leden heel hartelijk danken voor hun inzet tijdens deze succesvolle dokperiode. Op het resultaat mogen we trots zijn!
Deze dokbeurt was niet mogelijk geweest zonder de financiële- en/of materiële bijdrage van de volgende partijen en bedrijven:
Stichting Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. | |
 | Prins Bernhard cultuurfonds |
Damen Shiprepair Van Brink Rotterdam te Pernis | |
 | Sea Valves Services B.V. |
 | Hempel B.V. |
 | MME group |
 | Nicoverken Holland B.V. |
Van der Windt Verpakking B.V. | |
 | Cees de Jong scheepvaartbedrijf (sleepboot Buizerd) |
Muehlhan – Damen Shiprepair Van Brink Rotterdam te Pernis | |
Vlierodam B.V. |
Nog een kleine impressie:
Wil je zeekadet worden?
Natuurlijk wil je dat! Je kunt 4 zaterdagen gratis komen kijken voordat je een beslissing neemt. Klik op aanmelden en vul je gegevens in. Wij bellen je dan om een afspraak te maken. DOEN!!
Zeekadetkorps Nederland
Veel meer informatie over het Zeekadetkorps Nederland kan je vinden via de site. Klik op de vlag hieronder.